سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی استفاده از موکت به عنوان عایق

انواع عایق های صوتی و حرارتی برای ساختمان

عایق صوتی از نظر جنس و محل به کارگیری و حتی زمان استفاده ، انواع مختلفی دارد که از انواع آن می توان به عایق صوتی توکار ، فوم اکس پی اس ، ورقه یونولیتی و اسپری فوم پلی یورتان اشاره کرد. هرکدام از این عایق بندی ها در مرحله مشخصی از ساخت وساز انجام می شوند.

اما آنچه در این مقاله به آن می پردازیم ، عایق بندی با موکت است. این عایق بندی، مسلما جایگزین هیچ کدام از روش های مذکور نیست و چه بسا کارایی هیچ یک را ندارد ، اما این روش هم همچون سایر روش ها ، ویژگی های خود را دارد و در زمان مشخصی برای بعضی اتاق ها به کار می رود.

موکت از گذشته ها در فرهنگ ما ایرانی ها نقش پررنگی داشته و تا سال ها ، تنها کفپوش خانه های ایرانی بود؛ تنها کفپوشی که البته جذابیت خود را داشت و تنوع آن ، هر سلیقه ای را راضی می کرد. اما طی سال های اخیر و با ظهور کفپوش های مختلف ، با مزایای بیشتر ، استقبال کمتری از موکت می شود.

اما موکت همچنان در طراحی داخلی بسیاری از خانه های ایرانی جایگاه خودش را دارد. هرکسی دلیلی برای استفاده از موکت دارد. اما با توجه به طیف گسترده محیط هایی که می توانیم در آن ها از موکت برای کفپوش استفاده کنیم، انتخاب محصولی که همه نیازهای ما را برطرف کند، بسیار مهم است.

 

تأثیر موکت در زیبایی شناسی در طراحی داخلی

بیایید قبل از صحبت درباره استفاده موکت به عنوان عایق صوتی و حرارتی ، این کفپوش را از منظر زیبایی شناختی بررسی کنیم. موکت از منظر زیبایی شناختی و روان شناختی ، نقش مهمی در طراحی فضای داخلی خانه یا محیط کار ایفا می کند.

این کفپوش با طرح و نقشی که دارد، شخصیت منحصر به فردی به محیط می دهد. موکت اتاق خواب ، اتاق کودک ، سالن پذیرایی ، یا دفتر شرکت و سایر محیط ها ، تأثیر مستقیمی بر طراحی داخلی آن فضا می گذارد. با انتخاب موکت مناسب ، می توانید حال و هوای خاصی به اتاق مدنظرتان بدهید.

اما موکت خیلی بیشتر از ظاهر زیبا و گرمابخشی به کف اتاق هاست. موکت اگر درست انتخاب شود، علاوه بر کارایی به عنوان فرش ، می تواند عایق خوبی برای دما و صدا باشد و از این ها گذشته ، غبار معلق در فضای اتاق را هم جذب کند. در بخش بعدی درباره این ویژگی های موکت بیشتر می گوییم.

نکته قابل توجه اینکه قیمت موکت در بعضی موارد بیشتر از سایر کفپوش هاست، اما نمی توان کفپوش خانه و محل کار را تنها بر اساس هزینه انتخاب کرد. بهترین ملاک برای انتخاب کفپوش مناسب برای هر محیطی ، کیفیت و همین طور کارایی آن کفپوش در بلندمدت است.

 

موکت ، عایق صوتی و حرارتی

موکت عایق خوبی برای دماست. در فصل های گرم و سرد سال حس خوشایندی در محیط ایجاد می کند. دمای مطلوب ، یعنی جلوگیری از هدررفت انرژی و صرفه جویی در مصرف انرژی برای کل طول سال. پس استفاده از موکت مناسب برای عایق بندی ، نوعی سرمایه گذاری هم محسوب شده و در بلندمدت هزینه ها را کاهش می دهد.

از طرف دیگر ویژگی آکوستیک موکت باعث می شود صداهای اضافی در محیط به حداقل برسند. امروزه فضاهای شهر پر از آلودگی های صوتی هستند. استفاده از موکت ، می تواند بسیاری از این صداهای ناخوشایند را کاهش داده و محیط آرام تری را برای افراد حاضر فراهم نماید.

موکت می تواند به عنوان عایق صوتی در خانه و آپارتمان عمل کند. علاوه بر این ، موکت راه مناسب و به صرفه ای برای ایجاد عایق صوتی حتی در خانه هاو فضاهای بزرگ است، چون استفاده از آن به عنوان کفپوش باعث می شود سروصداهای رفت وآمد و جابه جایی در خانه یا محل موردنظر ، انعکاس کمتری پیدا کنند و در نتیجه فضا آرام تر جلوه کند.

در واقع موکت فقط برای زیبایی یا گرم کردن زمین نیست، بلکه نقش مهم دیگر آن ، کاهش سروصداست و از طرف دیگر حفظ دمای محیط است. خیلی ها تصور می کنند هرچه سطح سخت تر و ضخیم تر باشد، بهتر از ورود صدا جلوگیری می کند. اما حقیقت آن است که کفپوش های چوبی یا کف های بتنی ، سروصدای بیشتری را عبور می دهند. این مسئله هنگام ایجاد سروصدای حاصل از ضربه بیشتر جلوه می کند؛ سروصداهایی مانند صدای قدم زدن یا افتادن اجسام روی زمین.

موکت به خاطر ساختار آکوستیک نرمی که دارد، این ضربه ها را جذب کرده و ارتعاشاتی را که به ساختمان منتقل می شود کاهش می دهد. به همین خاطر موکت کردن کف اتاق راه مناسبی برای جلوگیری از سروصدای ضربه هاست و جلوی آن ها را می گیرد تا از سقف عبور نکنند.

نکته جالب اینکه موکت ها با محصور کردن امواج صوتی ، اکوی صدا را جذب می کنند. بهترین راه کار برای استفاده از موکت به عنوان عایق صوتی و حرارتی آن است که کل سطح زمین را با مناسب ترین ضخامت موکت بپوشانیم. موکت ضخیم به محیط گرما و نرمی می دهد.

 

جمع بندی

در این مقاله به عایق بندی با موکت و مزایا و معایب آن پرداختیم. گفتیم که موکت خیلی بیشتر از ظاهر زیباست. این کفپوش سنتی اگر درست انتخاب شود، علاوه بر کارایی زیباشناسانه در طراحی دکوراسیون داخلی ، می تواند عایق خوبی برای دما و صدای محیط باشد.

البته عایق بندی با موکت ، نمی تواند جایگزین تمام و کمالی برای روش های حرفه ای عایق بندی باشد، اما ویژگی های خودش را دارد و برای بعضی محیط ها بهترین گزینه است. ضمن آنکه غبار معلق در فضا را هم جذب کرده و به سلامت افراد حاضر در آن محیط کمک می کند.

موکت عایق خوبی برای دماست. دمای محیط را حفظ می کند و این دمای مطلوب به معنای جلوگیری از هدررفت انرژی و صرفه جویی در مصرف آن است. ویژگی آکوستیک موکت هم باعث به حداقل رسیدن سروصدای اضافی در محیط می شود. فضاهای شهری پر از آلودگی های صوتی هستند و عایق بندی اتاق ها با موکت ، می تواند بسیاری از این صداهای ناخوشایند را کاهش دهد.

 

منبع:

شرکت زت کارپت