سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جعبه مقوای ایندربرد چیست؟

ر این مقاله به طور ویژه به بررسی نوعی خاص از جعبه ها یعنی جعبه مقوایی ایندربرد می پردازیم که از در واقع از مقوای ایندربرد ساخته می شوند. بنابراین مطلب را با معرفی مقوای ایندربرد ادامه خواهیم داد.

مقوای ایندربرد چیست

مقوای ایندربرد یا ایندل برد که به عنوان مقوای بهداشتی نیز شناخته می شود، یکی از انواع مقواست که در تولید جعبه و کارتن کاربرد گسترده ای دارد. این مقوا ها معمولا در سه لایه تولید می شوند که در آن از کاغذ بازیافتی بهره گرفته می شود.

همچنین ممکن است در ساخت مقوای بازیافتی از محصولات جانبی صنایع مختلف مانند خاک اره و تراشه های چوب یا حتی پارچه نیز استفاده شود. با توجه به این امر، این نوع مقوا می تواند به کاهش مصرف کاغذ خام و در نتیجه حفظ محیط زیست کمک کند.

مقوا به طور کلی در برابر پاره شدن ، شکافتن و فشار ، مقاومت مناسبی از خودش نشان می دهد و همین ویژگی ها است که به آن جذابیت زیادی داده است. مقوای ایندربرد نیز به دلیل موارد ذکر شده و همچنین چاپ پذیری خوبی که دارد، در صنعت بسته بندی کاربرد زیادی دارد. به همین دلیل در بسته بندی کالاهایی نظیر مواد غذایی ، مواد دارویی و بهداشتی و … از کارتن مقوایی ایندربرد استفاده می شود.

مقوای ایندربرد نیز مانند سایر انواع مقوا در گرماژ های مختلفی تولید می شود و با توجه به کاربرد مورد نظر ، از گرماژ مشخصی از آن استفاده می شود.

لازم به ذکر است که این نوع مقوا مورد تایید نهاد های نظارتی وظارت بهداشت برای استفاده در بسته بندی محصولات مختلف می باشد.

مواد مورد نیاز برای ساخت مقوا

مواد مورد نیاز و به کار رفته در ساخت مقوا عبارتند از :

  • مواد اولیه مقوا

همان طور که گفتیم بیشتر مقواهایی که در تولید جعبه مقوایی ایندربرد به کار می روند، از کاغذ بازیافت شده تهیه می شوند. برای این منظور از هر نوع کاغذ و کارتنی که دور ریخته می شود ، استفاده خواهد شد. مجلات ، جعبه های دور ریختنی ، روزنامه ها ، کارتن های آبمیوه و لبنیات از این جمله هستند.

این کاغذها و مقواها هنگامی که به فرآیند تولید وارد می شوند ، به وسیله ترکیبات شیمیایی ، خمیر شده و تحت فرایندهای پیچیده تری قرار خواهند گرفت.

در واقع بعد از تبدیل کاغذها به خمیر ، الیاف آن ها غربال شده و تمیز می شوند و آلودگی های آن ها از بین خواهد رفت. سپس آن ها را شستشو می دهند تا جوهرهای احتمالی موجود درون خمیر پاک شده و بعد از فشرده کردن ، آن را به شکل رول ها یا ورقه های مقوا در می آورند.

  • ترکیبات شیمیایی

هیدروژن پراکسید ، سیلیکات سدیم و هیدروکسید سدیم از ترکیبات شیمایی هستند که در فرآیند تولید مقوا مورد استفاده قرار می گیرند.

این ترکیبات برای خمیر کردن کاغذ و کارتن های دور ریختنی استفاده می شوند و با کمک آن ها ، الیاف کاغذ جدا شده و خمیر به رنگ سفید در می آید. میزان استفاده از هر ماده شیمیایی ، بستگی به فرآیند تولید کارخانه و همچنین مواد اولیه مورد استفاده در ساخت جعبه دارد.

  • موم یا روغن

بعد از پایان کار ساخت مقوا ، از موم های ساخته شده از پارافین یا روغن های گیاهی استفاده می شود تا یک لایه براق و معمولاً ضد آب روی مقوا کشیده شود. به این ترتیب جعبه مقوایی ساخته شده ، در برابر آب یا چربی مقاومت خواهد داشت و با خیال راحت می توان آن را برای بسته بندی مواد غذایی مورداستفاده قرار داد.

در نهایت ممکن است نام محصول ، شرکت سازنده ، اطلاعات و تصاویر جذاب دیگری هم بر روی جعبه چاپ شود که همگی به سلیقه شرکت سفارش دهنده جعبه ، می تواند متغیر باشد.

چگونگی تولید جعبه مقوایی ایندربرد

فرآیند تولید این جعبه ها با تولید مقوا آغاز می شود. در تولید مقوای ایندربرد همان طور که اشاره کردیم معمولاً از کاغذ های بازیافتی استفاده می شود. اما ممکن است با توجه به کاربرد، برای تولید مقوایی باکیفیت بیشتر از کاغذ کرافت دست اول نیز استفاده شود که در این صورت قیمت جعبه مقوایی بالاتر خواهد رفت.

بعد از تهیه مقوا ، فرآیند چاپ کارتن به روش های مختلف صورت می گیرد تا طرح و رنگ مورد نظر ایجاد شود.

سپس زمان آن است که ورق های آن ، برش داده شده و به هم چسبانده شوند تا فرآیند تولید جعبه مقوایی ایندربرد تکمیل شود. معمولاً از چسب یا روش های دوخت مانند منگنه برای درست کردن جعبه مقوایی استفاده می شود.

بعد از چسباندن مقوا ، آن ها را به کارخانه های تولید مواد غذایی ، مواد دارویی و بهداشتی ، فروشگاه های آنلاین ، سازنده های اسباب بازی ، توزیع کننده های قطعات یدکی خودرو و هزاران صنعت دیگر که به بسته بندی های مقوایی وابسته هستند ، ارسال می کنند.

چاپ بر روی جعبه های مقوایی

چاپ یکی از مهم ترین مراحل در تولید جعبه های مقواییست و به عنوان مرحله آخر از اهمیت بالایی برخور است. چاپ جعبه مقوایی ایندربرد می تواند با انواع روش های چاپ مانند : چاپ افست ، چاپ لمینتی ، چاپ سیلک ، چاپ جوهر افشان و چاپ متالایز صورت بگیرد.
انتخاب رنگ و طرح چاپ شده بر روی جعبه های مقوایی باید با خلاقیت و حساسیت بالایی انجام شود. زیرا تاثیر مستقیمی بر جذب مشتری و افزایش فروش محصول درون آن دارد.

کنترل کیفیت در تولید جعبه مقوایی

فرآیند کنترل کیفیت این جعبه ها از زمان تولید خمیر کاغذ از مجلات و جعبه های دور ریختنی باید آغاز شود.

بعد از آن که کاغذ بازیافتی به شکل مقوا درآمد، باید آزمون های مختلفی مانند مقاومت در برابر فشار ، رطوبت محیط و له شدگی روی آن انجام شود. استانداردهای دقیقی در سطح جهانی وجود دارند که با کمک آن ها سطح کیفی جعبه های مقوایی اندازه گیری شده و مشخص می شود.

جعبه های مقوایی چقدر ایمن هستند؟

جعبه مقوایی ایندربرد توانایی تحمل فشار بالا را ندارد. بنابراین معمولا زمانی از این جعبه ها استفاده می شود که تعداد زیادی از کالاهای قرار گرفته در این جعبه ها ، در یک بسته بندی مادر قرار می گیرند. این بسته بندی مادر است که حفاظت از کالا ها را در برابر فشار و ضربه انجام می دهد.

مثلاً گاهی لازم است برخی از محصولات بهداشتی ، خوراکی ، اسباب بازی و … در جعبه های مخصوص بسته بندی قرار داده شده و در تعداد مثلاً 50 عددی جابجا شوند. در این حالت آن ها را در جعبه های مقوایی ، با ضخامت بیشتر قرار می دهند و بعد از قرار دادن آن ها در کارتن مادر ، به فروشگاه ها یا مراکز خرید ارسال می کنند.

نمونه دیگر ، بسته بندی لوازم یدکی است. لوازم یدکی قطعات حساسی هستند که باید از آن ها در برابر هرگونه فشار و ضربه محافظت کرد. این محصولات در جعبه های مقوایی قرار می گیرند و سپس در بسته های مادر به فروشگاه های عرضه کننده کالا ارسال می گردند. به این ترتیب جعبه ایندربرد آسیبی نخواهد دید و کالا به سلامت به مقصد می رسد.

تولید جعبه مقوایی در آینده

بازیافت مناسب و همچنین سازگاری با محیط زیست از فاکتور هایی است که در سال های آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد و باید در فرآیند تولید جعبه مقوایی ایندربرد مدنظر قرار بگیرد.

امروزه از جوهر های ساخته شده از روغن سویا برای چاپ جعبه مقوایی و موم های زیست تخریب پذیر استفاده می شود که آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کند. به طور کلی در سال های آینده ، جعبه های مقوایی هم با محیط زیست سازگارترند و هم پیش بینی می شود مقاومت بالا و وزن کمتری داشته باشند.

 

شرکت کارتن سازی کارتن لاین