سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراحل نصب آجر دکوراتیو

در این مطلب گام به گام نصب این آجرها بر روی دیوارهای مختلف را بررسی خواهیم کرد..

مرحله اول: آماده سازی ابزارها

قبل از اینکه مراحل مختلف نحوه نصب آجر دکوراتیو را توضیح دهیم، بهتر است ابزارهای کار را فراهم کنید. طبیعتا شما نیاز به حجم مناسبی از آجرهای دکوراتیو در اندازه و طرح های متناسب با طراحی دکوراسیون داخلی خود دارید. حجم موردنیاز از این آجرها را طراح و مهندس شما تعیین می کند.

علاوه بر این نیازمند ماله، گچ، درزگیر، قلم موی درزگیری، بند تراز، ملات مناسب نصب آجر، اره یا وسیله برش و نوار اندازه گیری هستید. توجه داشته باشید که برای نصب آجر در کنار پریزها یا گوشه های دیوار، باید آن ها را در اندازه های مناسبی ببرید. به همین دلیل نیازمند وسایل اندازه گیری و برش دقیقی هستید.

مرحله دوم: زیرسازی محل نصب

سطح زیری آجر دکوراتیو باید کاملا صاف، تمیز و یکدست باشد. به همین دلیل باید آن را از هرگونه گرد و غبار یا بقایای چسب کاغذدیواری یا مصالح دکوراتیو دیگر تمیز کنید. در صورتی که بر روی دیوار حفره یا سوراخی وجود دارد، حتما آن را با گچ یا مصالح مناسب پر کنید تا سطح دیوار کاملا یکدست شود. به علاوه اگر در دیوار زیرین انحرافی وجود دارد یا دیوار در اثر رطوبت آب داده است، باید ابتدا آن را تعمیر و اصلاح کنید.

مرحله سوم: نصب آجرها با طرح دلخواه

نصب آجر دکوراتیو | شرکت چیدمانه

در آموزش نحوه نصب آجر دکوراتیو توصیه می شود که برای صرفه جویی در وقت و جلوگیری از خشک شدن چسب دیواری، توصیه می شود که برش آجرها را قبل از چسب کاری دیوار انجام دهید. منظور از چسب کاری دیوار پوشاندن آن با ملات مناسب چسباندن آجرهاست. این ملات می تواند چسب های مخصوص آجر دکوراتیو یا همان ملات مورد استفاده برای آجرهای معمولی باشد.

شما می توانید با استفاده از اره مخصوص متناسب با اندازه های موردنیاز در گوشه دیوارها، تعدادی از آجرها را برش دهید. این کار باعث می شود که اندازه همه برش های شما یکدست شود و نتیجه نهایی کار تمیزتر و جذاب تر خواهد بود.

بهترین مکان برای شروع نصب آجر دکوراتیو، گوشه پایینی دیوار است. شما باید با استفاده از ماله، مقدار مناسبی از ملات مخصوص آجر دکوراتیو را روی قسمتی از دیوار پخش کنید. ابتدا آجرهایی که برای قرار گرفتن در کناره های دیوار آماده کرده بودید را نصب کنید.

برای اینکه آجرها در جای خود محکم شوند، باید آن ها را کمی فشار دهید. قبل از قرار دادن آجر بعدی، مطمئن شوید که آجرهای قبلی به خوبی در جای خود محکم شده اند. نصب آجرها را در کمال صبر و حوصله انجام دهید تا نتیجه کار شما تمیز و یکدست از آب دربیاید.

مرحله چهارم: بر روی آجرها دوغاب بریزید.

مربیان آموزش نحوه نصب آجر دکوراتیو، استفاده از دوغاب را فوت کوزه گری این کار می دانند. استفاده از دوغاب باعث می شود که اتصال بین آجرها بسیار محکم شود و امکان خراب شدن دیوار دکوراتیو در اثر رطوبت یا ضربه به صفر برسد.

دوغاب ریزی را باید حداقل 24 تا 48 ساعت پس از نصب آجرها انجام دهید. در محل های اتصال آجرها و در مرزها و گوشه ها مقدار بیشتری دوغاب بریزید تا دیوار آجری زیبای شما محکم تر شود.

دوغاب در نصب آجر دکوراتیو | شرکت چیدمانه

مرحله پنجم: درزگیری

بعد از اینکه آجرها به طور کامل خشک شدند و دوغاب آن ها را محکم در کنار هم قرار داد، نوبت به درزگیری و تمیزکاری نهایی می رسد.

در این مرحله باید با استفاده از ابزار مناسب اضافه چسب ها و دوغاب را از درز میان آجرها خارج کنید تا سطح آن ها کاملا یکدست شود. همچنین لازم است روی خود آجرها را نیز کاملا تمیز کنید تا رنگ واقعی آن ها به راحتی دیده شود.

نکات مهم در نحوه نصب آجر دکوراتیو

  • سطح بزرگی از دیوار را به ملات آغشته نکنید.

این کار باعث می شود که شما کمی عجله کنید. چسب آجر دکوراتیو تقریبا زودگیر است و به همین دلیل تعلل در چسباندن آجرها تنها باعث زیاد شدن کارهای شما و تمیزکاری دوباره سطح خواهد شد. از طرف دیگر این عجله برای چسباندن سریع آجرها، باعث می شود آجرها به خوبی به دیوار نچسبند یا طرح نهایی آن ها خراب شود.

  • مقدار زیاد یا کم ملات دردسر آفرین است.

اگر مقدار ملات بیشتر از حد نیاز باشد، پس از قرار دادن آجرها بر روی آن ها می آید. خشک شدن ملات بر روی آجر دکوراتیو، تمیز کردن آن را بسیار مشکل می کند و در نهایت بر روی طرح آجر تاثیر منفی می گذارد.

از سوی دیگر استفاده از ملات کم نیز باعث می شود که آجرها به خوبی در جای خود قرار نگیرند یا محکم نشوند. در نتیجه امکان افتادن آن ها یا شل شدن آجرها بعد از مدتی استفاده وجود دارد.

  • قبل از نصب طرح دلخواه خود را مشخص کنید.

نصب طرح دلخواه آجر | شرکت چیدمانه

یکی از طرح های رایج برای نصب آجر دکوراتیو استفاده از آجر کامل و نیم آجر به صورت یکی در میان است. خطوط متفاوت این آجرها در ردیف های پشت سر هم خطای دید جالبی ایجاد می کند و همین موضوع باعث محبوبیت این طرح شده است؛ اما یک نصاب ماهر کسی است که در کار خود خلاقیت داشته باشد.

در آموزش نحوه نصب آجر دکوراتیو ممکن است برخی طرح های رایج به شما آموزش داده شوند؛ اما شما می توانید با استفاده از خلاقیت خود طرح هایی منحصر به فرد با این آجرها ایجاد کنید.

توجه داشته باشید که بعد از ریختن ملات بر روی دیوار کار از کار گذشته و نمی توانید درباره نحوه قرارگیری آجرها تصمیم بگیرید. چراکه ملات این آجرها پس از 20 دقیقه خشک می شود؛ بنابراین زمان کافی برای امتحان طرح های مختلف را نخواهید داشت. پس بهتر است قبل از شروع کار از کارفرمای خود بخواهید تصمیم قطعی در این خصوص را به شما اعلام کند.

  • ابتدا یک ردیف را تکمیل کرده و سپس به سراغ ردیف های بعدی بروید.

برای اینکه آجرها به صورت یکدست و محکم کنار هم قرار بگیرند، باید آن ها را ردیف به ردیف بچینید. هیچ مربی چینش ستونی آجرها را به شما توصیه نمی کند. چراکه برای قرار دادن یک آجر جدید، آجر زیرین باید دارای سه نقطه تکیه گاه محکم باشد. علاوه بر این شما باید در هر مرحله از تراز بودن ردیف ها مطمئن شوید.

درواقع باید بررسی کنید که ردیف ها کاملا صاف هستند و آجرها در جای مناسب خود قرار گرفته اند. به یاد داشته باشید که برای تراز کردن آجرها تنها 20 دقیقه وقت دارید. پس انجام این کار را به تعویق نیندازید.

 

شرکت معماری چیدمانه