سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درباره ی دستگاه دایکات و انواع آن

اهمیت دستگاه دایکات در کارتن سازی

در سال های اخیر بسته بندی محصولات در بازاریابی محصول نقش بسیار مهمی پیدا کرده است. به همین خاطر تمام تولیدکنندگان به دنبال طراحی خلاقانه در کارتن سازی هستند تا فروش خود را افزایش دهند. یکی از دستگاه هایی که نقش مهی در تولید کارتن های بسته بندی با کیفیت در تعداد بسیار بالا دارد ، دایکات است. این دستگاه باعث صرفه جویی در وقت شده و اشکال بریده شده از ظرافت بالایی برخوردار هستند.

دستگاه های دایکات اتومات و نیمه اتومات

این دستگاه در انواع مختلفی در بازار موجود هستند. دستگاه های دایکات به دو نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم می شوند. تفاوت دایکات اتومات و نیمه اتومات نیاز یا عدم نیاز به حضور اپراتور در فرآیند تولید است. دایکات اتومات بدون نیاز به نیروی انسانی پروسه برش را انجام می دهد. در حالی که یک اپراتور برای تکمیل فرآیند برش در دستگاه دایکات نیمه اتومات لازم است.

انواع دستگاه دایکات

دایکات روتاری یا دوار ( Rotary Die Cutting )

 دستگاه دایکات روتاری برای برش محصولاتی مانند فلزات کاربرد دارد. این دستگاه از یک سیلندر بسیار سنگین ساخته شده است و با استفاده از آن روی صفحات مسطح و سطوح استوانه ای ، اشکال مورد نظر برش داده می شود. یکی از مهم ترین مزایای دایکات روتاری این است که پسماند بسیار کمی را از خود بر جای می گذارد. از طرف دیگر یک گزینه بسیار مناسب برای محصولاتی هستند که سطح محصول نباید با تیغه ی برش تماس داشته باشد.

 

دایکات فکی ( Platen Die Cut Machine )

 دایکات فکی یکی از پرکاربردترین ماشین آلات مورد استفاده در صنعت جعبه سازی و کارتن سازی است. این دستگاه کاغذ ، مقوا ، کارتن و چرم را که ضخامت و استحکام کمی دارند ، مورد استفاده قرار می گیرد. یک قالب روی دستگاه دایکات فنی بسته می شود و روی محصول فشاری معادل 250 تن و یا بیشتر وارد می کند تا برش انجام شود. کار کردن با این دستگاه نیاز به یک نفر نیروی انسانی دارد. البته اپراتوری که با این دستگاه کار می کند باید بسیار حرفه ای باشد و با دستگاه به خوبی آشنا باشد ، در غیر این صورت ممکن است حوادث ناگواری به وجود بیاید.

 

دایکات پینگ پنگی ( Rail Cutting Machine )

از آن جایی که دایکات پینگ پونگی شبیه به میز پینگ پونگ است به همین دلیل به آن دایکات پینگ پونگی یا ریلی گفته می شود. این دستگاه دارای دو میز و یک قالب است. ورق کارتن روی قالب قرار داده می شود و با زدن دکمه استارت دستگاه روشن می شود. سپس قالب به طرف مقابل حرکت می کند و از زیر یک غلطک تفلونی عبور می کند. فشار غلطک تفلونی روی ورق باعث می شود که تیغه های قالب ورق را در اشکال دلخواه برش بزنند. فشاری که غلطک روی ورق ایجاد می کند به وسیله دو عدد فلکه که بالای دستگاه قرار دارد تنظیم می شود.

 

دستگاه دایکات دست دوم

با توجه به این که قیمت دایکات نو نسبت به دایکات کارکرده بیشتر است، افرادی که بودجه محدودی دارند می توانند دستگاه دایکات دست دوم خریداری کنند. قیمت خرید و فروش دایکات دست دوم به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. شرکت تولیدکننده ، کشور سازنده ، سال ساخت ، جنس بدنه ، ابعاد و میزان استهلاک از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت دایکات دست دوم هستند.

اما نکته قابل توجه در خرید دایکات دست دوم ، اطمینان از سلامت دستگاه است. زیرا در غیر این صورت برای تعمیر و یا تعویض قطعات دستگاه باید هزینه مجدد کرد که مقرون به صرفه نیست. از طرف دیگر بهتر است که دایکات دست دوم گارانتی دار برای خرید در اولویت قرار بگیرد. زیرا در این صورت اگر دستگاه خراب شد و نیاز به خرید قطعه داشت فروشنده روی دستگاه تعمیرات لازم را انجام بدهد.

با توجه به این که دایکات یکی از دستگاه های پرکاربرد است، پیدا کردن دست دوم آن کار چندان سختی نیست، اما قطعا پیدا کردن یک دستگاه که از لحاظ بدنه ، تجهیزات و قطعات سالم باشد با دشواری همراه خواهد بود.

 

دستگاه دایکات ایرانی

دستگاه های دایکات در ایران نیز توسط تولید کننده های مختلف ساخته می شود. کیفیت دستگاه های ایرانی بسیار مطلوب است و قابل رقابت با نمونه های خارجی می باشند. قیمت دایکات ایرانی به نوع ، ابعاد و کیفیت ساخت بستگی دارد. با توجه به این که نمونه های مختلف دایکات روتاری ، فکی و پینگ پونگی در بازار موجود است.

 

 

منبع : شرکت کارتن لاین